12/21/2011

dapat diagak jalan ceritanya walau baru diiklankan


Salam, hai.

Kali ni aku nak mencurahkan isi hati aku yang tengah kembang kuncup ni (sebab tadi ada orang puji blog aku bagus), semuanya berkisarkan tentang filem melayu. Mula-mula sekali, aku nak minta maaf dari hujung gerai Pak Lah hinggalah gerai Manis Madu (haha, dekat je) kalau post aku ni sangat mengusik sensitiviti beberapa kaum, terutamanya kaum Iban, Bidayuh, Kadazan dan Melayu terutamanya, sebab aku bukan nak mengutuk, cuma melahirkan apa yang terkumpul di benak tak berkelas aku ni sejak aku mula mengenal jenis-jenis filem dan reti menghayatinya.

Filem melayu ni bukanlah tidak sebagus seperti yang kalian anggap. Sebenarnya filem-filem Melayu ni memang bagus. Cuma, ada sedikit ketidakbagusan dalam banyak-banyak bagus tu. Pertama sekali, bila filem berkisarkan seram contohnya, hantu-hantu yang berlakon mesti berbaju putih dan berambut panjang. MESTI! Kredit to jurumekap yang memang pandai mengolah muka hantu-hantu tu. Dari buruk jadi bertambah buruk cantik. Tak perlu memakai Olay Total Effects atau Garnier, muka mereka tetap nampak menyerlah. Berbalik kepada hantu yang berambut panjang tadi, sememangnya kat Malaysia ni tak ada dah ke hantu lelaki? Cubalah buat benda yang baru, asyik-asyik hantu perempuan. Lepas tu kuku panjang, baju putih. Kalau baju putih tu serupa kain kafan tak apa jugak, tapi sebijik baju kelawar yang aku bawak tidur tu. Hmm, mungkin waktu malam hantu tu nak tidur, pakai lah baju kelawar. Kot?

Seterusnya, setelah aku membuat researches dengan menonton beberapa filem cinta melayu, aku dah dapat kesan satu benda yang wajib ada dalam pasangan kekasih dalam sesebuah filem tu. Sudah tentulah tentang harta dan kebendaan. Kalau tak si lelaki tu miskin, yang perempuan mesti kaya, anak dato’. Vice versa. Lepas tu mesti ada kes berlagak-berlagak sikit, pada tahap klimaks mesti jatuh cinta sebab keikhlasan bla bla bla. Last-last yang berlagak tadi pun berubah.

Kalau cakap pasal filem aksi pulak, mesti ada kostum. Kalau tak ada kostum tak boleh ke? Sibuk nak tiru spiderman tu buat apa? Peter parker tu kalau pakai macam tu orang tak pelik, sebab dia memang kacak dan jambu. Haha. Mungkin, mereka nak ada style sendiri kot. Nanti bolehla syarikat pakaian menerbitkan baju kanak-kanak yang lebih kurang sama dengan kostum mereka ni. Lalu mereka pun bangga. Aku taklah cakap semua filem, cuma tentang filem yang aku pernah tengok jelaa. Mungkin ada yang ok, aku je tak tahu kot.

Filem komedi. Hmm, pasal komedi ni memang aku tak ada masalah. Kecuali yang selalu buat lawak bodoh dan hambar tu, henti-hentikanlah. Cukup mengundang umpat dari manusia je.

Eh, masyaAllah, banyaknya aku mengumpat melahirkan pandangan bernas dan telus kat sini.

Okaylah. Itu saje J

No comments:

Post a Comment

the metamorphosis of the oblivious

  Every pages in every human's story has a stop. A stop to the next bridge, next day and the next page. My page was usually unwritten, b...